Ensimmäinen tietokoneemme oli Commodore 16, eli C16. Muistan miten sitä ihmeteltiin pikkupoikana. Jälkeenpäin on selvinnyt, että C16 ei ole ollut yleisesti tuttu kapistus kodeissa. Mieleen on jäänyt C16:n rasittava reset.

Commodore 64, C64, kyllä tunnetaan ja monella on omakohtaisia kokemuksia. C16 oli C64:n pikkuveli. Wikipedia-tiedon mukaan C64 julkaistiin vuonna 1982, kun C16 kahta vuotta myöhemmin. Vaan eikös niin ole tapana ollakin että pikkuveli syntyy isoveljen jälkeen? No, yllättävää itselleni tässä on se, että vaatimattomammilla ominaisuuksilla varustettu laite tulee siis vasta toisena. Tarkoituksena olikin saada tuotettua laite edullisempaan hintaluokkaan.

Olennainen ero laitteissa oli muistin määrä, jota pikkuveljessä oli merkittävästi vähemmän, 64 kilotavun sijasta 16 kilotavua. Molemmat on hurjan paljon vähemmän kuin mitä nykyisissä puhelimissa ja tietokoneissa on. 

C16-mallissa oli myös yksi fyysinen ominaisuus, jota C64:een ei ollut toteutettu. Nimittäin reset-painike oli sijoitettuna kuustoistasen näppäimistön (joka sisälsi koko laitteen älyn eli toimi keskusyksikkönä) oikeaan pystyreunaan. Kuva reset-painikkeesta löytyy Wikipediasta.

Reset oli pieni painonappi, jota painamalla tietokone välittömästi lähti käynnistymään uudelleen. Saatat arvata, millainen yllätys oli, jos tuota nappia painoi vahingossa samalla kun vähän siirsi näppäimistöä eri asentoon pelin tuoksinassa. 

bittimuseo-problem-computer-c16-rasittava-reset

Voit kuvitella tuntemuksia, kun on ensin ladannut kasetilta peliä 20 minuuttia (lue kirjoitukseni C64:n kasettipeleihin liittyen), ja kohta pelin tiimellyksessä sormi osuu resetiin. Myös ulkoinen tekijä saattoi vaikuttaa pelimaailman välittömään katkeamiseen. Nimittäin pelivuoroaan odottava sisarus, jos koki että koneelle pääsy kestää liian kauan. 😎 

Bittimuseo kysyy, pitäisikö vastaava nappi asentaa jokaisen puhelimenkin reunaan?


Kiitokset kuvista / Thank you for the pictures:


Kiitos kun jaat ystävillesi!