Maustemadot vauhdissa. Mäskin syöntiä yksin ja yhdessä. Turbo Pascalilla ohjelmoitu matopeli sinetöi opiskelut. Se löytyi kaapin kätköistä.
Olen aiemmin kertonut omista koodailuistani. Tässä mm. kirjoitin pseudokoodaamisesta ja lumisateen tekemisestä. Tällä kertaa nostan tarkasteluun erään omista tuotoksistani. Ammattiopistotason päättötyönä toteutin oman pelin. Ohjelmointia olin harrastanut ehkäpä kymmenisen vuotta, mutta Turbo Pascal -kieltä en kovin montaa vuotta ollut käyttänyt. Ohjelmoin sitä käyttäen matopelin, joka sai nimen SpiceWORM.
SpiceWORM:n ohjelmointi valmistui vuonna 1998. Pelissä, jota siis pyöritetään tietokoneella, ohjataan matoa. Kyse on matopelistä, joita siihen aikaan oli totuttu näkemään myös suomalaisissa Nokian matkapuhelimissa.
SpiceWORM:n matoja ohjattiin näppäimistöllä. Kaksinpelissä molemmat pelaajat löytävät ohjainpainikkeet saman näppäimistön ääreltä. Pelivaihtoehtona tyhjällä näytöllä luikertelulle on mäskin/spicen keruu. Se on satunnaista pikselimömmöä, jota peli muodostaa pelikentälle.
Tietotekniikan kätköjä läpikäydessäni vastaan tuli SpiceWORM:n sisälleen kätkevä korppu.

Kuten kerroin, kirjoittelin pelin päättötyökseni. Näin ollen työ on virallisesti dokumentoitu ja tarpeen mukaiset pohdinnat kirjoitettu. Oppilaitos halusi, että pelin koodit tulostetaan päättötyön liitteeksi. Koska päättötyölle tuli kokonaisuutena runsaasti pituutta, se haluttiin painaa kirjan kansien väliin, mikä poikkesi valtavirrasta.

Vieläkö pelin saisi pyörimään jossakin tietokoneessa? Tämän saatamme tietää seuraavan viikon kuluttua.
Bittimuseo kysyy, kumpi on sinun juttusi matopeleissä, ohjaus kahteen vai neljään suuntaan?
One thought on “Kaapin kätköistä – SpiceWORM”