Viimeksi kirjoittelin päättötyönä koodatun matopelin – SpiceWORM:n – löytymisestä. Heräsi mielenkiinto, saisiko sen toimimaan. SpiceWORM toimii!
Laitteisto kuntoon
Ensiksi etsiskelin varastoistani vanhempaa tietokonetta, josta löytyisi korppuasema. Lopulta rivissä oli useampia pöytäkoneita kylkipellit avattuna. Jostakin löytyi korppuasema mutta ei muuten elämää. Toisessa oli elämää, mutta ei varsinaista toimintaa.
Lopputuloksena kokoelmasta kokoilemalla onnistui kasata toimiva tietokone. Koneeseen piti vielä asentaa käyttöjärjestelmä, ennen kuin pääsi toteamaan, onko korpulla enää tiedot tallessa. Ja jos onkin, niin osaako tietokone sitä enää pyörittää.
Asentelin Windows XP:n tuohon Pentium-koneeseen. Kun reilun tunteroisen päästä asennus oli valmis, pääsin kokeilemaan korpun toimintaa. Se napsahti asemaan ja resurssienhallinta näytti, että tiedot ovat tallessa.
Olipa jännittävää käynnistää peli pitkän ajan jälkeen. Käynnistäminenhän tulee tehdä komentokehotetilassa eli tekisi mieli sanoa DOS-ikkunassa. Merkkipohjaisen DOS-käyttöjärjestelmän käyttäjät tietävät mistä puhutaan.
Peli ei käynnistynyt vaan ilmestyi virhekoodi! Pikainen googlaus osoitti, että tietokone on liian nopea tuolle Turbo Pascal -koodille, ja tulisi ladata sellainen apuohjelma, jolla asia saadaan ratkaistuksi.
Latasin apuohjelman ja sen avulla käsittelin matopelin käynnistystiedoston sellaiseksi, että koeponnistusta voisi jälleen kokeilla. Tällä kertaa peli käynnistyi iloisesti!
Se toimii sittenkin!
Aika huikeaa, että hyvinkin yli 20 vuoden jälkeen peli käynnistyi. Aika nostalginen tunne. Nuoremmallakin polvella oli siinä ihmettelemistä. Sen verran muuten apuohjelmakäsittely vaikutti, että fonttien seassa on ylimääräistä höttöä ja osa merkeistä/numeroista ei näy oikein. Marginaalinen ongelma tässä kokeilussa.

Pelissä on ideana luikerrella näyttöruudulla mahdollisimman pitkään, yksin tai yhdessä. Tämän lisäksi vaihtoehtona on ottaa pelikentäksi tyhjä ruutu tai mäskin keruu. Näytölle ilmaantuvalle värikkäälle mäskille on värin mukaiset pisteet:
- syaani 1 piste/pikseli
- magenta 3 pistettä/pikseli
- punainen 5 pistettä/pikseli
Muuten pelissä pisteet kertyvät seuraavasti:
- 1 piste 20 kuljetusta pikselistä
- kaksinpelissä 1000 pistettä voittajalle

Hauskana yksityiskohtana pelissä kiinnitti huomiota se, että infoikkunassa yhteydenotot pyydettiin postiosoitteeseen, silloiseen kotiosoitteeseeni. Elettiin aikaa, jolloin sähköposti ei ollut erityisen yleinen yhteydenpitoväline, ja mitään muuta ei juuri ollut.

Hauskaa tietysti sekin, että kuten olen kirjoitellut, pelien jakelukanavana käytettiin yleisesti etanapostittamista. Näin ollen peli, joka ei erityisemmin ollut jaossa missään, ei arvatenkaan kovin paljoa kerännyt käyttäjiä – eikä palautepostia.
Matopelien kiistämätön esikuva on Nokian vanha kunnon matopeli.
Bittimuseo kyselee, olisiko tarvetta SpiceWORM:n mobiiliversiolle?